Maak fans van je klanten Je klanten zijn super belangrijk voor jou. Want zonder klanten, geen business. Dus eigenlijk je bestaansrecht. En het liefste heb je superklanten, fans die alles van je willen weten, kopen, promoten enzovoort. Dus hoe zorg je er nou voor dat deze klanten je fans worden? En weet je eigelijk wel wie je klanten zijn? En hoe bouw je een fanclub. Dat gaan we je haarfijn uitleggen. Zodat jij straks fans maakt van je klanten. Je hebt geen klanten nodig, maar superklanten. Klanten die zo enthousiast zijn over je merk, dat ze andere mensen aansteken. Bewezen is dat 20% van je klanten, voor 80% van je omzet zorgt. Een kleine groep zorgt voor de grootste omzet. En het mooie is: die groep kost je op termijn juist minder tijd en geld. Met dit in je achterhoofd is het natuurlijk goed om je te richten op die 20%. Ze af en toe extra te verwennen met een kortingsbon, een extraatje bij een aankoop enzovoort. Hier komen we later op terug bij het onderwerp: FANS Je A, B en C klanten zijn dus je belangrijkste groep. Maar natuurlijk kunnen de D-klanten ook klimmen naar het bovenste topje van de piramide. Om ervoor te zorgen dat je klanten klimmen in de piramide, zijn er een paar tips om ervoor te zorgen dat jouw klant een superklant wordt. 1. Doe meer dan je klant verwacht. Under promise, over deliver, dat is hét geheim voor een goede klantrelatie. Denk als een wedding planner. Die kijkt ook naar alle momenten van de dag als mini-events. Wat doe je bij binnenkomst? Hoe zorg je dat iedereen een aandenken heeft om de waanzinnige dag nooit te vergeten? Zie een klantervaring ook als een reeks momenten, met elke keer een kans voor jou om te verrassen. Een makelaar kan bij de sleuteloverdracht de koper een fles wijn geven. Leuk. Maar: geeft hij een cadeaubon voor een restaurant of winkel in de nieuwe buurt van de koper,  dan praat zijn klant daar zeker nog over na met vrienden en kennissen. 2. Wees de betrokken expert Weet wie je klanten zijn en leer ze goed kennen. Welke vragen hebben ze? Waar wordt hij of zij blij van. Wat zijn onzekerheden rondom het product of de ervaring die je biedt? Hoe neem je die weg? Zorg dat je antwoorden en tips hebt waar je klanten écht iets aan hebben. Deel ze via social media, blogs of simpelweg op een FAQ-pagina. Laat zien dat je klanten niet wilt overtuigen, maar verder helpen. Denk aan een tuincentrum dat een plant afraadt, omdat die het in de tuin van de klant niet zou overleven.   3. Ga voor loyaliteit Service is de belangrijkste factor die bijdraagt aan klanttevredenheid. Onderneem klantvriendelijk, zorg dat je goed bereikbaar bent, hanteer snelle levertijden en – heel belangrijk – los klachten goed op. Beloon vaste klanten met kortingen en spaaracties of af en toe een extra’tje. Denk aan een potje wax bij de kapper.   Zet je eigen fanclub Je fans, hoe zit dat? Deze klanten zijn bereid meer te betalen en zullen langer loyale koper en gebruiker blijven. Bied deze klanten een beleving (exclusieve shopping night, kijkje in de keuken, lunch) in plaats van korting. Je wilt natuurlijk dat mensen bijna verliefd worden op je merk/ bedrijf. Inmiddels weet je wie je fans zijn. Stuur deze een kaartje van ‘join the club’ (deze zitten in je pakket). Zet erop dat je blij met ze bent en dat ze de mogelijkheid krijgen om bij de fanclub te horen. En de fanclub is natuurlijk een soort van Goldmember ship. Hou deze club exclusief! Zodat je heel erg bijzonder bent als je er bij mag horen.