Welke strategie kies jij?
In deze tijd moet je als ondernemer schakelen. De een moet schakelen in de manier van werken, de ander moet zijn business compleet ombouwen. Maar hoe dan ook, je moet iets. Je kunt niet blijven bij het oude en dat is voor sommige best lastig. Je ziet dan ook dat in deze tijd zichtbaar zijn en online marketing erg belangrijk zijn. En dat is niet alleen nu belangrijk, maar in de toekomst gaan we dit alleen maar meer nodig hebben. Dus maak vandaag nog werk van je bedrijf en zorg dat je van x strategie naar een marketing strategie gaat.
De struisvogel strategie.
Deze ondernemer denkt dat alles wel weer goed komt morgen en anders wel over morgen. Volgende week misschien. Ze accepteren de situatie door hun kop in het zand te steken en hopen dat de storm zo snel mogelijk gaat liggen en dan zien we wel weer. Dit zijn vooral de ondernemers die het altijd voor de wind is gegaan. Hebben in het verleden niet echt hoeven ondernemen omdat alles wel aan kwam waaien. Wel een fijne positie, maar nu heb je er dus niks aan. Sterker nog, je weet eigenlijk niet goed wat ondernemen is.
Advies: Zie het probleem en ga ondernemen. Zoek hulp bij je online marketing, want je klanten kunnen je op dit moment niet bereiken en kunnen zomaar naar de concurrent overstappen die het online wel op orde heeft.
De Paniek Voetbal strategie
Deze ondernemer raakt ik paniek. Nee, lockdown, nee wat nu, paniek, help, pheeew. Oke, rustig ademhalen. Van de ene kant goed dat je in paniek raakt, want dan zie je in ieder geval dat er iets aan de hand is waar je iets mee moet. Maar paniek is een slechte raadgever, dus je ziet deze ondernemers van links naar rechts en weer terug de gekste dingen doen. Ze raken totaal de weg kwijt en eindigen in wanhoop, want ze zien niet meer waar ze nu naar toe moeten.
Advies: Waarschijnlijk heb je meerdere plannen en opties bedacht. Zet ze nu eens allemaal bij elkaar en welke passen er bij je visie, bij je doelgroep. Oké, welke opties blijven er over? Welke opties zijn financieel haalbaar? En ga met deze opties verder.
De hoop strategie
Deze ondernemer denkt na, oke wat nu. Hoe gaan we dit aanpakken. Heeft eigenlijk wel wat ideeën, maar eigenlijk komt er niks van de grond. Want alles lijkt toch wel veel werk, moeilijk, lastig, dus laat maar. Dus hopen ze maar dat het over gaat en tot die tijd werken we gewoon net iets harder, doen alles maar met korting, enzovoort. Ze gaan elke dag open en hopen dat dit op het eind van de maand voldoende is.
Advies: In plaats van harder werken, ga je nu even goed zitten voor je bedrijf. Wat gaat goed, wat gaat niet goed. Maak jezelf zichtbaar en ga iets doen! Soms zie je ergens tegen op terwijl het, als je eraan begint, toch wel heel makkelijk leek. Doe die leuke acties, doe die online modeshow, doe die bingo met borrelpakketten. Zie niet altijd die beren op de weg, maar ga iets doen.
De marketing strategie
Deze ondernemer weet waarvoor zijn bedrijf staat. En of het nu een lockdown is, of het nu een strenge winter is, dat maakt allemaal niet uit want je staat ergens voor. Dus je pakt je missie, je doelen erbij en gaat kijken wat er mogelijk is om toch je zoveel mogelijk bij jezelf te houden. Je deelt met je volgers dat je iets briljants hebt bedacht en dat dit je nieuwe manier van werken wordt. Doordat deze ondernemer het online op orde heeft, want hij heeft een webshop, een instagram account met veel volgers, een groot nieuwsbrief bereik, enzovoort. kan hij gemakkelijk schakelen.