Eigenlijk is het zo simpel dat we vergeten hoe makkelijk we het kunnen inzetten. De kleine dingen die een verschil kunnen maken in je bedrijf. Wat ik daarmee bedoel, is bijvoorbeeld: je gaat een koffie to go halen. Je verwachting is een bekertje met een roerstaafje. Maar wat je krijgt is een bekertje met een prikker met daaraan een lekker cupcakje. Lepeltje, suiker en melk mag je naar behoefte pakken. Wat heerlijk, iets lekkers erbij en met nog een leuke prikker. Oja en de beker is geen doorsnee beker, maar staat met een leuke tekst: maak er een fantastische dag van. Zo kan het dus ook. En dat zijn de kleine dingen die het doen. Soms moet je als ondernemer hier net een stapje extra voor doen, want ja… die tekst komt niet vanzelf op de beker en misschien moet je even rekenen wat die extra cupcake je gaat kosten. Maar dit betaalt zich zeker terug in het feit dat mensen het waarderen. Ze krijgen er een positieve vibe van en die vibe hoort vanaf nu bij jou zaak. Dus die klant komt zeker nog een keertje terug. Dus onderschat het niet.

Nog een voorbeeld. Ik kocht laatst een lekkere handzeep van een bekend merk. Toch wel aan de prijs vond ik, maar goed. Toen ik het pakket binnen kreeg vond ik het meer dan waard. De doos zag er al fantastisch uit, de flacon was veel groter dan ik verwachte, er zaten wat monsters bij van andere geuren, een kortingsbon voor een volgende keer. Kortom, het was niet ‘alleen’ een flesje handzeep, het was een beleving! Ook de mooie teksten op de verpakking brachten mij meteen in een dankbare stemming. En die stemming hoort, wat mij betreft nu bij dit merk. Ook wezen ze me erop dat ze milieubewust waren en daardoor de volgende keer liever een navulling leveren ipv weer een nieuwe flacon. Weer wat kleine dingen die je positief gevoel geven over een product en belangrijker nog. Ze maken je onderdeel uit van hun verhaal, hun missie om de wereld beter te maken. En doordaar voelt het alsof ik nu ook een beetje mee de wereld red. Ik vind dit altijd heel sterk.

In de horecabranche kun je dit altijd goed toepassen. Zoals op de kaart iets gratis aanbieden, bijvoorbeeld een bakje water voor de hond (de gast is blij dat zijn viervoeter welkom is en dat ze ook nog wat te drinken kan krijgen). Hierdoor blijft de gast natuurlijk ook langer zitten. Of maak een gerecht met een grappige naam, een leuk wifi wachtwoord, bijzondere quote op de wc. Mensen krijgen hierdoor een glimlach op hun gezicht en dat zijn extra punten voor jou.

In een winkel kun je deze kleine dingen ook zeker hanteren. Gewoon door mensen rustig te laten rondkijken, eerlijk advies te geven en dergelijke. Maar je kunt natuurlijk ook af en toe een kaartje in de tas toevoegen met een lieve tekst of een flesje water aanbieden tijdens het winkelen. Er zijn tal van mogelijkheden om je klanten net dat kleine beetje extra te geven, die ervoor zorgen dat jij blij wordt en dat zij blij worden. Hierdoor zijn je klanten altijd meer betrokken, want die positieve energie willen ze natuurlijk vaker beleven en zullen ze dus blijven terugkomen.