Veel ondernemers maken aan het begin van hun bedrijf een uitgebreide missie en visie. Wie hun doelgroep is, hoe ze die gaan bereiken, welke concurrenten liggen er op de loer. Ze denken goed na over hun merk, wat ze willen uitstralen en wat ze willen bereiken. Helemaal goed. En dat geeft je ook meteen richting en een gevoel….. Yes daar wil ik naar toe. Je voelt je helemaal euforisch want dit gaat het helemaal worden. En dan gaat het plan in de kast. Want je weet wat je wil en waar je met je bedrijf naar toe wilt.

Maar ik denk dat het goed is om dit plan niet in de kast te leggen, maar 2 x per jaar weer even kritische te bekijken. Ga ik de juiste kant op, is er iets aan mijn visie veranderd? is dit nog steeds wel mijn doelgroep. Natuurlijk gaat dit in de meeste gevallen geen wereldschokkende veranderingen opleveren, maar wel wat kleine details die ervoor zorgen dat je bedrijf op de juiste koers zit. En soms verandert ook je situatie (je gaat met iemand samenwerken, ineens ben je niet meer blij met je blauwe bedrijfskleur enzovoort), waardoor je toch wat moet bijsturen. Want een bedrijf is nooit af, kijk maar naar Rituals. Dit bedrijf is continue in beweging. Waar het in het begin vooral ging om rituelen, hebben ze inmiddels ook een hele brede productie lijn die niet altijd meer direct met rituelen te maken heeft, hebben ze een kledinglijn en tegenwoordig ook een restaurant ROUHI. En alles is met elkaar verbonden, dus het klopt helemaal. Maar deze uitbreidingen hebben waarschijnlijk niet in het eerste plan gestaan. Ik kan me ook zo voorstellen dat hun doelgroep ook aangepast is hierdoor.

Want dingen veranderen nou eenmaal en als je wilt meeveren met je omgeving, dan horen hier ook vaak aanpassingen bij voor jou bedrijf. En als je het niet aanpast en dus denkt: mijn bedrijf is echt zo perfect daar hoef ik echt niks aan te doen. Dan kom je vroeg op laat er achter dat je gigantisch achterloopt en je concurrent wel met zijn tijd is meegegaan en daardoor nu met jouw klanten ervandoor gaat. Dus lang verhaal kort. Leg je plan niet in de kast, maar noteer in je agenda dat je het 2x per jaar weer een keertje kritisch doorleest. Gewoon weer even doorlezen wat ook alweer je plan was en natuurlijk om weer het gevoel te krijgen van: Yes, dat is mijn bedrijf en daar sta ik voor!