Ik zie veel ondernemers elke dag hun deuren open zetten van hun (online) winkel. Ze hopen dat dit elke dag voldoende klanten oplevert en dat op het einde van de maand alle rekeningen betaald kunnen worden. Maar het kan ook anders! Hoe zou het zijn als jij je omzet kunt beïnvloeden met een leuke actie. En dat kan vanalles zijn, van een simpele ‘like en win’ actie tot een soort van evenement.

Veel ondernemers vinden dit teveel gedoe en doen daardoor niks. Ze vinden het meedoen van een Valentijn actie of Black Friday eigenlijk al genoeg en daar blijft het dan bij. Super zonde, want het levert ECHT VEEL OP. Wat dan? hoor ik je denken. Ik noem een paar voordelen. Als eerste; een omzet boost, want je verkoopt echt altijd veeel meer. Als tweede; meer bekendheid, want je zult de actie waarschijnlijk op verschillende manieren (online en offline) bekend maken. Ook zal het nieuwe klanten opleveren, want je zult zien dat het niet alleen je huidige klanten aantrekt. Als vierde punt is je medewerkers het meestal erg leuk vinden, dus het is ook goed voor de teamspirit. En als laatste punt…. het suddert vaak nog een door, dus je zult daarna ook beter scoren. Nou, reden genoeg om het toch eens te overwegen. Maar hoe maak je zo’n campagne?

Hierbij in een soort van mini stappenplan waar je aan moet denken.

1. Bepaal je doelstellingen:

  • Wat wil je bereiken met je actie, je marketingcampagne? Verhoogde verkoop, merkbekendheid, klantenbinding, enzovoort.

2. Ken je doelgroep:

  • Identificeer en begrijp je doelgroep. Voor wie is de campagne bedoeld?

3. Kies je marketingkanalen:

  • Selecteer de kanalen die het meest geschikt zijn voor je doelgroep en doelstellingen. Dit kunnen onder andere sociale media, e-mailmarketing, contentmarketing zij, maar natuurlijk ook de offline kanalen zijn, zoals advertenties, posters, enzovoort

4. Maak een budget:

  • Stel een budget op voor je marketingcampagne. Overweeg kosten voor advertenties, creatieve inhoud, tools en eventuele andere benodigdheden.

5. Creëer boeiende inhoud:

  • Ontwikkel inhoud die relevant is voor je doelgroep en je doelstellingen ondersteunt. Dit kan tekst, afbeeldingen, video’s, enzovoort omvatten.

6. Kies een tijdlijn:

  • Bepaal de start- en einddatum van je campagne. Zorg ervoor dat je voldoende tijd hebt voor voorbereiding, implementatie en evaluatie.

7. Implementeer de campagne:

  • Zet je campagne in gang volgens je gekozen kanalen. Houd de voortgang bij en wees bereid om aanpassingen aan te brengen als dat nodig is.

8. Meet en analyseer resultaten:

  • Gebruik meetinstrumenten om de prestaties van je campagne te volgen. Analyseer de gegevens en evalueer of je doelstellingen zijn bereikt.

9. Optimaliseer en verbeter:

  • Leer van de resultaten en optimaliseer je strategie voor toekomstige campagnes. Pas je aanpak aan op basis van wat wel en niet heeft gewerkt.

10. Aftersales:

  • Zorg dat je tijdens de campagne emailadressen scoort of een kortingsbon weggeeft of … iets waardoor je actie nadien nog iets aan heeft. Blijf in contact met je doelgroep na de campagne. Reageer op feedback, beantwoord vragen en houd de betrokkenheid hoog.

11. Zorg voor consistentie:

  • Zorg ervoor dat je boodschap consistent is over alle marketingkanalen om een samenhangende merkervaring te bieden.

Onthoud dat elke campagne uniek is, en het is belangrijk om flexibel te zijn en aanpassingen aan te brengen op basis van de feedback en resultaten die je ontvangt.